Alkoholen är bästa vännen...

Vi är nu inne i 8e veckan som P bor hos oss.
Totalt under dessa 8 veckor så har P varit hemma hos sin mamma ett par timmar en söndag, för att få fira sin lillebror. Han åkte dit veckan innan rättegången, under helgen- det var sagt from fre-måndag. H ringde mig på lördagen, jag hörde att hon hade druckit och de hade såklart börjat bråka. jag fick henne att ta hjälp från en nära vän, som hämtade henne och P och de åkte till Blekinge och stannade tills söndag fm. därefter åkte de hem till en nära vän i stan, där de stannade en stund tillsammans. På väg hem från sommarstugan så skulle vi hämta P, då hade hans mamma lämnat kvar honom där i några timmar, för hon hade "så mkt med husets försäljning att göra". Inte ett försök att prioritera P alls.. vi kom iaf överens om att P inte ska träffa S alls, aldrig mer, efter att S inte kan skärpa till sig ens inför barnen. Veckorna fortsatte ticka på fram tills helgen efter Kristi Himmelsfärdsdag. H´s bror ringer mig och har fått höra att det varit bråk igen. Slag och knuffar, vilket ledde till att han blev häktad. Veckan innan detta hände så hade dom fallit; Övervakning, samhällstjänst samt behandling. Måndagen den 17e så skulle vi ha vårt andra möte, hon ställer in sin närvaro, givetvis pga blåmärken, men hon skyller återigen på att det är så mkt med husförsäljningen... Jag går dit ensam.

Jag ber henne att prioritera P i några dagar, se till att S kan vara borta under en helg så P får träffa sin mamma och sin lillebror. så sker under förförra helgen, vilket fungerade bra.

Min fru och jag har under de senaste veckorna även börjat fundera mkt på den helg när de bröjade bråka när barnen var hemma. Hon slutade jobba senast kl 15, när hon ringde mig ett par timmar senare så var hon redan berusad...inte packad eller full, men märkbart att hon hade druckit, vilket hon även bekräftade själv när vi talades vid. Vi började lägga ut lite trådar, för att se om vår nyfunna misstanke om missbruk stämmer.

Vi får input från L´s dagmamma att hon ofta är blek och förvirrad, har ingen koll på viktiga datum eller passar sina hämt/lämna-tider. Hon har även kommit till utvecklingssamtal och luktat fylla.Förmodligen pga styrketår för att klara av mötet osv.

Även hennes mamma får upp samma "ahaa-upplevelse" hon förstår sig plötsligt på hennes beteenden, H har dessutom avsagt sig bekantskapen med sina föräldrar, förmodligen av rädsla för att de inte skall upptäcka hennes missbruk..

Jag tar kontakt med hennes chef för att se om hon märkt av ngn av våra misstankar; här följer klipp av mail från henne:

"Jag känner till dessa problemen mycket väl och kan bara bekräfta att det tyvärr är ett problem för oss på jobbet också. Jag har försökt stötta henne och försökt att få henne att lämna S men utan resultat. // Jag upplever att problemen bara blir värre och jag förstår att du är orolig för P. Jag hade i din situation försökt göra allt gör att få P därifrån. S är väldigt kontrollerande och jag är rädd att det en dag kommer att spåra ur rejält. // Jag tror nog att det enda som får henne därifrån är risken att förlora sina barn. Om det ens hjälper hon är verkligen inte sig själv! Nedbruten, svag, förvirrad, i ett missbruk och beroende av både alkohol och S och hon har ingen riktig verklighetsuppfattning.
Men jag håller tummarna. Måste nog undersöka vad jag kan göra från min sida också. Jag tänker på min roll som arbetsgivare. Vad det finns för möjligheter osv känns inte jättebra att ha henne i butiken. Men det gäller att göra det på rätt sätt."

Idag, ganska så snart, så kommer jag på nytt kontakta sociala myndigheter. P kommer även framöver bo hos oss, få hälsa på sin mamma varannan helg under ordnande former och enl mina krav på hur det skall gå till. Eventuellt kan jag få henne att skriva på ett boendeavtal som styrker detta, annars lutar jag mig mot en väldigt hjälpande regel för delad vårdnad; som förälder så har man en skyldighet att se till att ens barn har det tryggt och bra när barnen bor hos dig, men du har även en rättighet att säkerhetställa att barnet är tryggt även hos den andra förälderna. uppnås inte denna trygghet där så har du rätt, om du har tydliga belägg för det, att hålla ditt barn därifrån, umgänge får sedermera ske under ordnade former elelr så får den andre förälderna ansöka om umgänge.

Hjälper inte detta och om hon inte ser till att hamna på rätsida, så kommer jag begära ensam vårdnad...

Just nu måste jag bara få hjälp att prata med P om det här... mina ord för detta finns inte just nu och jag vet inte hur jag skall uttrycka mig..

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0